Dit kan je doen om kinderen die weinig lekker vinden beter te leren eten

Tips hoe jij kind (en zijn/haar ouders) kan ondersteunen

Dit kan je doen om kinderen die weinig lekker vinden beter te leren eten

Heb je een kind op de groep waarbij je soms zorgen hebt over het eetgedrag? Een typische kieskeurige eter die veel groente en/of fruit weigert? Een kind dat soms al boos kan worden als het brood enkel anders is gesneden. Geven ouders soms aan het ook niet meer te weten. Dit kan je – in samenwerking met ouders – doen om dit kind te helpen.


Heb je een idee waar dit kieskeurige eetgedrag vandaan komt?

Een dreumes of peuter kan in de kieskeurige eetfase komen, waardoor hij/zij minder snel iets nieuws in zijn of haar mond stopt. Dat hoort er helemaal bij. Maar het eetgedrag waarbij enkele groente en/of fruitsoorten gegeten worden, is niet echt meer te verwijten aan deze fase. Het is juist heel waardevol om niet te wachten tot het beter wordt maar hier – samen met ouders – effectief mee aan de slag te gaan.

Is er een andere reden waarom het kind moeite heeft met eten? Denk aan; Te moe? Ziek? Ligt er veel druk op het eten? Wel voldoende honger (niet te veel kunst en/of borstvoeding)? Voldoende rust tijdens het eten? Enzovoorts. Komt daar iets uit of zijn er twijfels, dan kan het raadzaam zijn om daar eerst mee aan de slag te gaan.

“Door één gezamenlijke aanpak met ouders doorbreek je patronen het snelst!”

Kan je dit samen met ouders gaan doen?

Vaak zitten ouders met hun handen in het haar. Ze willen het wel anders, maar hebben de hoop opgegeven, hebben op dit momenten andere prioriteiten of weten niet hoe ze dit kunnen aanpakken. Mochten ouders vragen naar adviezen, bespreek dan wat je hier gelezen hebt en geef gerust mijn website door met tips.

Deel bijvoorbeeld deze artikelen met tips die speciaal voor ouders geschreven zijn;
Mijn kind eet nauwelijks avondeten
Mijn kind gaat steeds moeilijker eten
Kan je kieskeurig eetgedrag voorkomen?

Staan ouders open om samen het kind weer nieuwe groente en fruit te leren eten? Spreek dan ongeveer 3 á 5 groente en fruitsoorten af die het kind de komende tijd mag leren eten. Iets wat regelmatig bij de opvang aangeboden kan worden én thuis vaak in huis is. Kijk dan of het zowel thuis als bij de opvang mogelijk is om deze groente/fruit regelmatig aan te bieden.

Stimuleer de ontwikkeling van leren eten

Het doel is niet direct het leren eten, natuurlijk voor de lange termijn wel, maar om daar te komen is het belangrijk dat het kind eerst comfortabel wordt met de groente of het fruit. Want als een kind volledig comfortabel is dan stopt hij/zij het eten (zonder aanmoediging) zelf in de mond. Een mooi doel om naar toe te werken, toch?

Wat kan je doen?
Stimuleer het kind om de zintuigen in te zetten. Kijken naar de groente/fruit. Aanraken met de hand. Voelen met de tong. Kusjes geven maar ook kauwen en weer uitspugen mag daarbij horen. Iedere keer dat een kind het aanraakt, voelt, in zijn/haar mond stopt is mooi meegenomen. Dat is winst om comfortabel te worden. Dan wordt het resultaat dat het kind het uit eigen wil in zijn/haar mond stopt, kauwt én doorslikt.

Het inzetten van de tafelkaartjes is daar heel waardevol bij. Deze kaartjes hebben al vele kinderen aan het proeven gebracht mét plezier! Hieronder zie je wat ouders schrijven over de eerste editie.

‘Superleuke kaartjes! Na een enorm vlotte afhandeling van een bestelling tafelkaartjes kreeg ik ze prachtig ingepakt binnen. Ik had 1 setje al thuis. Deze nieuwe doosjes zijn steviger en dus handiger voor de kinderopvang organisatie waarvoor ik ze heb aangeschaft. We doen er leuke activiteiten mee op de bso’s. Een stukje voedsel educatie tijdens een creatief proces. Kinderen vinden de kaartjes erg leuk en leerzaam!’

‘Deze tafelkaartjes zijn echt superleuk. Zien er prachtig uit,
Heb ze in gebruik genomen bij mijn zoon van 5. En er komen leuke gesprekken aan tafel zoals waar groentes goed voor zijn. Door er speels mee om te gaan , komen er leuke gesprekken, En lukt het stap voor stap wat meer te proeven’

‘Hele mooie kaartjes. Mijn zoon van 4 had al een hele periode niet gegeten. En probeert nu van alles, en wat blijkt? Hij vindt (bijna) alles lekker. Door de kaartjes leert hij ook meer over de groenten en leert waarom ze belangrijk zijn voor je. Ik en mijn zoontje zijn heel blij met de kaartjes!’

Blijf het aanbieden

En dan is er noodzaak om de groente en fruit regelmatig aan te bieden. Blijf het vooral aanbieden en geef niet te snel op. Dit zien we vaak (en is overigens heel logisch) maar niet helpend. Met aanbieden én een kleine variatie aanbieden (zoals anders snijden) help je het kind deze groente en fruit eten.

 Heb je een vraag over het eetgedrag van een kind? Of wil je hier graag nog meer over weten? Stuur dan gerust een mail naar info@spelenderwijsproeven.nl

 

Ken jij de tafelkaartjes voor de kinderopvang al?

Vinden jullie gezonde voeding ook belangrijk bij de kinderopvang? En willen jullie aan de kinderen meegeven dat groente en fruit eten leuk en lekker is? Dan heb ik iets leuks!

De tafelkaartjes met groente en fruit, speciaal voor de kinderopvang! De tafelkaartjes met groente en fruit maken van ieder eetmoment een feestje én stimuleren het leren eten van verschillende groente en fruit.

Een feestje aan tafel!

De tafelkaartjes bestaat uit een doosje met 60 verschillende kaartjes. In totaal zijn er 25 verschillende groente en fruit, denk aan avocado, tomaat, aardbei, watermeloen, wortel, passievrucht en druif. Op een kaartje staat een wist-je-datje, vraag of een opdracht om met de kinderen te bespreken.

Het doel van de kaartjes is spelenderwijs meer leren over groente en fruit én gaan proeven!

Tafelkaartjes met groente en fruit

De leukste prentenboeken met groente en fruit

Inspiratie voor de lekkerste recepten

Workshop voor pedagogisch professionals

Dit kan je zeggen als een kind weinig lust